On Sat, 8 Jan 2005, Alex Bik wrote:
3) Ze willen niet dat je alle verpompte data opslaat, maar de verkeersgegevens.
Zie ook www.bewaarplicht.nl.
Die site zegt: Een doorsnee breedbandprovider met 100.000 klanten vervoert snel 5,5 Terabyte per dag, dat wil zeggen, 8.500 CD's per dag. Uit deze verkeersstroom moeten de verkeersgegevens gedestilleerd worden, en opgeslagen in hele dure, zeer streng beveiligde, dubbel uitgevoerde databases om per klant te kunnen terugzoeken hoe lang iemand online is geweest, wat voor e-mail iemand heeft verstuurd en/of ontvangen en welke websites iemand heeft bekeken. data en metadata wordt hier volledig door elkaar gegooid, dus het maakt het er niet duidelijker op wat er nu bedoeld wordt. Ik neem even aan dat er dus bedoeld wordt dat de 'netflow' moet worden opgeslagen? Welk IP praat wanneer en hoe lang met welk ander IP, en hoeveel data gooide het. Zoiets? Hoewel de opslag dan een minder groot probleem wordt, blijven alle andere probleem aspecten (zoals eerder genoemd en aanwezig in de TIIT) hetzelfde. Bovendien hoeft iemand dan slechts 1 Mother of All Proxies (of TOR server) neer te zetten op het AMSIX LAN :) Paul -- "At best it is a theory, at worst a fantasy" -- Michael Crichton