On Sat, 8 Jan 2005, Sabri Berisha wrote:
Tot die tijd zijn de wildste "het kost ons 5000 triljard terabyte aan DVDroms om het op te slaan" volslagen nutteloos en geschreeuw in de ruimte.
Inderdaad. Maar toch heeft KPMG een rapport geschreven over de kosten. Ze baseren zich op een 'onderzoek' van Stratix, wat niet meer is geweest dan een inventarisatie van wat ISP's op dit moment loggen. Het rapport zal binnenkort wel ergens online gezet worden voor wie het lezen wil. Dit is weer zo'n typisch smerig politiek spelletje: Welke gegevens moeten worden bewaard wordt vooralsnog afgedaan als 'detail', de handel wordt er door gedrukt op basis van een rapport wat uitgaat van wat er nu wordt gelogd. Als het voorstel eenmaal goedgekeurd is worden de 'details' (wat naturlijk helemaal geen details zijn) ingevuld en moeten we allemaal gegevens gaan vergaren die we nu helemaal niet tot onze beschikking hebben. Privacy is natuurlijk wel degelijk een issue, maar op de een of andere manier heeft de politiek het idee de wereld in geholpen dat het volk maar moet kiezen tussen privacy en veilighed. Doet me aan Sophie's Choice denken. Op het moment dat politie en/of justitie falen, probeert men dat altijd als excuus aan te grijpen om meer bevoegdheden te krijgen in plaats van de hand in eigen boezem te steken. Met behulp van de huidige bevoegdheden (die de laatste tijd natuurlijk al fors zijn uitgebreid) is veel en veel meer resultaat te behalen. Maar ja, als ze dat toe zouden geven ligt het probleem bij hunzelf en dat kan natuurlijk niet... -- Met vriendelijke groet, Alex Bik, BIT BV AB2298-RIPE