On Sat, Jan 08, 2005 at 10:21:00AM +0100, Alex Bik wrote: Hi,
MAW: is het alleen een bewaarplicht of ook een vergaarplicht.
Ik denk dat Alex hier de spijker op z'n kop slaat. Totdat we precies weten waartegen we ons verzetten kunnen we met goede argumenten (en acties) komen. Dagelijks een grep in de logfiles en een globale overview creeeren van de IP's die een bepaalde site (vhost) bezocht hebben is natuurlijk hele andere koek dan gedetailleerde informatie moeten vastleggen over het surfgedrag per ip en per vhost (bijvoorbeeld inclusief POST-data). Tot die tijd zijn de wildste "het kost ons 5000 triljard terabyte aan DVDroms om het op te slaan" volslagen nutteloos en geschreeuw in de ruimte. We zullen echt met betere argumenten moeten komen dan "de privacy van de burger is in het gedrang". Ik heb overigens weinig zin om op dit forum eea te gaan bespreken om dat vervolgens volgende maand weer in de C'T terug te lezen.
Hoewel de opslag dan een minder groot probleem wordt, blijven alle andere probleem aspecten (zoals eerder genoemd en aanwezig in de TIIT) hetzelfde.
Als je het hebt over technische problemen voorzie ik dat het zoeken in de data er ook een wordt.
Wij leveren de data, laat de overheid het zoeken maar op zich nemen :) -- Sabri Berisha, SAB666-RIPE - I route, therefore you are http://www.cluecentral.net - http://www.virt-ix.net http://www.bash.org/?78486