On Wed, Dec 08, 2010 at 11:43:52PM +0100, Boudewijn Visser wrote:
Dom van die Arnoud, om zich door (of all people) Matthijs van Nieuwkerk te laten opnaaien.
In alle eerlijkheid, ik ben ook weleens op tv geweest, "tv journalisten" trekken ook wel heel hard aan je om iets dramatisch/spannends te laten zien.
Als je poogt enige nuance aan te brengen hoor je 'dat snappen onze kijkers niet'. En als je dan zegt dat er weinig van het verhaal over blijft 'nou, dan zijn we voor niets hierheen gekomen'.
Op dat moment moet er iemand zitten die dan durft te zeggen "Prima, maar dat is niet mijn probleem. Goeie reis terug". Of "Luister, ik ben de deskundige hier, daar zijn jullie voor gekomen. Als je het beter wilt weten, ga je zelf maar voor de camera, maar ik leg het op mijn manier uit". "Ben ik nou zo slim, of zijn jullie nou zo dom" Dat zal inderdaad erg moeilijk zijn, en niet zo heel veel mensen hebben zowel die flair als de absolute (publieke) reputatie van expert om niet gemist te kunnen worden. De overlap van zowel technisch capabel/geloofwaardig, als in staat om redelijk publiek op te treden, als bereid zijn _om_ publiek op te treden is jammerlijk klein inderdaad. En ja, wie weet hebben een aantal verstandiger mensen zo gereageerd en heeft DWDD net zo lang gezocht totdat ze een Arnoud vonden die vuurwerkbommen voor websites wilde demonstreren.
Het is daarom erg handig om iemand anders erbij te hebben die de mensen van de media in toom kan houden.
Dat heet een voorlichter ;-) Techneut met voorlichter, het moet niet gekker worden . Aan de andere kant, dit hele item was voorbereid, dus is het geen gevalletje 'ongelukkige uitspraak in het vuur van een live debat'.
Mogelijk is dat nog een tipje voor Surfnet..
Boudewijn
Bert