Wij zijn momenteel met een aantal blacklists aan het testen, waaronder een aantal welke vrij fanatiek zijn.. ;) Hiernaast willen we ook een whitelist gaan gebruiken en prompt kwam Sabri van Bit met een door hem zelf bijgehouden whitelist aanzetten. /hulde 4 de Saab.. Edoch .. Hier mis ik een heleboel ISP's op.. Het gebruik van een whitelist heeft alleen zin als er ook daadwerkelijk ISP zijn die er gebruik van maken of op z'n minst erop staan.. Oftewel : Zoek even uit wat de IP adressen zijn van je eigen mailservers en laat dat weten aan Sabrii ( sabri at bit.nl ) zodat dit goeie initiatief geen zachte dood hoeft te sterven.. Het voordeel is ook puur voor jezelf : Als je niet wil dat de 99.9% email toch nog aankomt, ondanks dat je op een blacklist gezet ben door een clueless klant, dan moet je het zelf weten. Ik zie het voordeel er wel van. Met vriendelijke groeten, Erik Bais -------- I S - I N T E R N E D - S E R V I C E S - B V -------- domeinregistratie - webhosting - colocating - dedicated servers www.is.nl - info at is.nl - T: 0299-476185 Gorslaan 18 - 1441 RG - Purmerend ---------------------------------------------------------------