On Tue, 2008-11-04 at 11:35 +0100, Sabri Berisha wrote:
On Tue, Nov 04, 2008 at 11:17:14AM +0100, Pim van Stam wrote:
Hi,
Het idee van de overheid is om de opslag centraal te regelen, als tegenargument dat dit alles zo duur gaat worden. Dit gaat een grote inbreuk op de privacy zijn, omdat er dan zonder verdachtmaking en toetsing van de ISPs door de gegevens gezocht kan worden.
Dat kan nu al, het CIOT bewaard bijvoorbeeld alle NAW+IP gegevens. Officieel zijn er regels opgesteld voor inzage. Maar wie controleert dat?
CIOt is uitvoering van een ander wetsartikel dan dataretentie. Hierbij wordt de actuele gegevens bewaard. CIOT _mag_ en kan deze gegevens niet langer dan 24 uur bewaren. Dit is dus geen oplossing voor dataretentie. Verder is er een audit-systeem in het leven geroepen waaraan de overheid, maar ook marktpartijen deelnemen. Tevens is hierop parlementair toezicht. Dit laatste geldt ook voor dataretentie.
In het wetsvoorstel staat dat het niet centraal geregeld wordt. Wie wil het dan alsnog centraal regelen?
Als ik het juiste wetsvoorstel gelezen heb is dat niet moeilijk: (http://parlando.sdu.nl/cgi/showdoc/session=anonymous at 3A1258256203/action=doc/query=3/pos=1/KST118556.pdf)
c. Het derde lid, tweede volzin, komt te luiden: Teneinde aan deze verplichtingen te kunnen voldoen bewaren de aanbieders de bij algemene maatregel van bestuur aan te wijzen gegevens voor een periode van twaalf maanden, vanaf het tijdstip waarop deze gegevens voor de eerste maal zijn verwerkt.
Het kabinet kan zelfstandig besluiten hoe dit geregeld moet worden. Dit zou bijvoorbeeld kunnen via het CIOT.
Ik lees toch echt dat de aanbieder de gegevens moet bewaren en bij AMVB alleen bepaald kan worden wat er bewaard moet worden. Dit is overigens ook nog eens gelimiteerd tot de gegevens die in het wetsvoorstel staan (geen url's dus).
Groeten,
-- Met vriendelijke groet, Pim van Stam WP van Stam ICT Postbus 628, 6710 BP Ede Postweg 38, 6741 BC Lunteren E: pim at vanstam-ict.nl T: (0318) 48 93 11 F: (0318) 48 93 51 G: (06) 46 44 42 92